Jedna z nejznámějších leteckých firem v Británii, jež byla založena již před první světovou válkou.
Tajemný název AVRO je zkratka majitelova jména Sir Alliot Verdon Roe (1877 - 1970). Syn felčara z Manchestru (zde zřejmě tkví jeho záliba pojmenovávat letadla zeměpisnými názvy). Ve 14 se sebral o odjel do Kanady, kde se živil příležitostnou prací, což mu zřejmě moc nevonělo a po návratu do Anglie nastoupil na London University a vystudoval lodní strojírenství. Během plaveb po moři byl prý natolik fascinován letem ptáků, že si na palubách lodí stavěl modely letadýlek.
V roce 1907 se svým modelem vyhrál soutěž vyhlášenou v Daily Mail, díky čemuž "zbohatl" o 75 liber, jinde se píše že 250 liber. Za tyto peníze však dokázal postavit svůj první dvouplošník. Po mnoha karambolech ho 8. června 1908 dostal do vzduchu a uskutečnil tak první let v Anglii, který ovšem nebyl oficiálně uznán pro nedostatečnou délku letu. V roce 1910 zakládá spolu s bratrem Humphreyem A.V. Roe Company a společnost je vůbec první v Británii registrována jako výrobce letadel. Během první světové války vyrábějí jeden ze svých nejznámějších modelů AVRO 504. Které se natolik osvědčilo, že ještě v meziválečném období sloužilo jako cvičný letoun.
Mezi válkami se firmě dařilo díky licenční výrobě holandských Fokkerů a jejich odvozenin. Za války se hlavní konstruktér Roy Chadwick zaměřuje na bombardéry. Dvoumotorový Manchester se ještě moc nepovedl, ale z něho vyvinutý Lancaster byl už extratřídou.
Poprvé vzlétl 9. ledna 1941 a po svém zavedením do služby o rok později létal v RAF a RCAF až do roku 1963. Byl vyroben v počtu 7377 kusů (nejvíce vyrobila společnost námořních letounů Anson - 11000, o kterých tady už byla řeč v kvízu). V tehdejší době stál jeden Lancaster 45 - 50 000 liber, což je v dnešních cenách sumička 1.3 - 1.5 milionů liber! Legendární akcí Lancasteru byl nálet na německé přehrady v Porúří v květnu 1943, kdy během operace Chastise svrhly speciální rotující bomby Upkeep. Případně ještě můžeme zmínit potopení bitevní lodi Tirpitz zásahem pumy Tallboy o váze 5 352 kg. Lancaster byl natolik dobré letadlo, že z něj byly odvozené dopravní verze Lancastrian a Lincoln a z Lincolnu námořní hlídková verze Shackleton, jež létala ještě v 80. letech.
Sídlo firmy bylo v Manchestru, pobočky ve Woodfordu, Ringway, Newton Heath, Middletonu a Greengate. Zbrusu nový provoz pro výrobu bombardérů byl postaven v Yeadonu. Společnost mimo jiné za války vyráběla v licenci Blenheimy.
Označování typů britských letadel bylo v průběhu války založeno (vyjímky potvrzují pravidlo) na kódu složeném z názvu výrobce a dále typového nebo továrního čísla, případně z oficiálně přiděleného jména a z označení verze nebo subverze.
Výrobce je nějaká slavná company, jež letoun vyvinula a občas i vyráběla a bývá označena v nezkrácené formě - Armstrong Whitworth - a málokdy zkratkou - AW.
Tovární nebo také typové číslo přiděloval každý výrobce novému letadlu podle svého uvážení, mohlo být dvoumístné až třímístné př: Avro 683. Mnohé firmy ho však vůbec nepoužívaly (Hawker).
Asi největší význam pro laiky má tzv. bojové jméno spojené s určitým typem, pečlivě vybírané a oficiálně přidělené. Někdo rád zeměpisné názvy (Avro Manchaster, Lancaster) jiný zase špatné počasí (Hawker Hurricane, Tempest, Typhoon) a někdo třeba ryby (Fairey Swordfish) atd.
Neméně důležité, ovšem už spíše pro fajnšmekry, je označení verze tj. Mark - Mk, původně spojené pouze z římskými číslicemi Mk.I, později, aby nepopsali tři řádky, nahrazené arabskými. Menší odlišnosti a změny, prováděné v procesu sériové výroby, obvykle označení verze neměnilo. Podstatnější technické úpravy základního typu bylo vyjádřeno přidaným písmenem Mk.IIb anebo označením výrobní šarže Series - Srs.
Využití letounu bylo označeno zkratkou:
ASR - Air Sea rescue - námořní záchranný
B - Bomber - bombardovací
C - Carrier - dopravní
F - Fighter - stíhací
FB - Fighter-Bomber - stíhací bombardovací
FR - Fighter-Recconnaissance - stíhací průzkumný
GR - General-Recconnaissance - všeobecný průzkum
HF - High-Altitude Fighter - výškový stíhací
LF - Low-Altitude Fighter - přízemní stíhací
NF - Night Fighter - noční stíhací
PR - Photo-Recconnaissance - fotograf. průzkumný
T - Trainer - cvičný
TB - Torpedo Bomber - torpédový bombardovací
TR - Torpedo-Recconnaisance - torpédový průzkumný
TT - Target-Tug - určený pro vlečení terčů
Zkratka se většinou umísťovala za nebo před označení verze FB Mk.IV nebo Mk.IIF
Tudíž celé označení v plné parádě vypadá takto: Avro Type 683 Lancaster B Mk.I
Navíc každé britské letadlo mělo na trupu viditelné označení sériovým číslem (Serial Number) složeného z jednoho nebo dvou písmen a tří až čtyř číslic. Sloužilo k přesné identifikaci stroje.
Celý název zbrojovky zní Sir W.G. Armstrong Whitworth Aircraft Limited.
Založena roku 1897 sloučením dvou strojírenských společností pánů Williama Armstronga a Josepha Whitworthe. Výroba letadel byla zahájena roku 1913 a roku 1920 vystupuje pod názvem uvedeným výše. Roku 1927 byly veškeré zbrojní aktivity spojeny se spol. Vickers Ltd. a nový název zní Vickers-Armstrong Ltd. Původní Armstrong Whitworth Aircraft Ltd. a Armstrong Siddeley (divize vyrábějící let. motory - Panther, Tiger, Jaguar, Lynx, Puma a Cheetah) zůstaly zachovány jako samostatné, neboť je koupil J.D. Siddeley.
Celá firma byla vskutku strojírenský gigant. Krom letadel vyráběla válečné lodě (mezi odběratele patřilo mj. Rusko a Japonsko), lokomotivy, auta a mnoho vykonala i na poli elektrárenství.
Nás ale bude víc zajímat letecká divize.
Ta nakonec skončila roku 1935 v rukou Hawker Aircraft, značka však zůstala zachována.
Firma byla typickým představitelem tradiční britské školy, konzervativní ale spolehlivé, ovšem o to méně úspěšné v boji. Před válkou získala společnost zakázku na výrobu nového moderního bombardéru v počtu 1800 kusů. Stal se jím Whitley, během války však přeřazený k námořnímu průzkumu.
Následoval mj. Albermale, který se rovně? neosvědčil.
Hlavní sídlo spol. bylo v Coventry, továrna v Bagintonu, kde se také licenčně vyráběly Lancastery.
Firma byla založena roku 1914, továrny postaveny během první světové války v Brough a East Riding of Yorkshire. V roce 1934 (někde se píše i 1937) koupila společnost výrobce motorů Cirrus proslulého zejména motory Cirrus Minor a Cirrus Major známé svojí spolehlivostí. Cirrus Minor byl první řadový vzduchem chlazený motor na světě vyrobený v roce 1925. Svým výkonem 90 koňských sil našel uplatnění zejména v lehčích letadlech (není se taky čemu divit). Cirrus Major vycházel konstrukčně z předchozího typu. Poprvé vyroben v roce 1934 s výkonem až 155 KS.
Co se týče výroby letadel, byla firma známá již v předválečném období konstrukcí námořních bombardérů a torpédonosných letadel nebo létajících člunů. Před 2. světovou válkou uspěla v soutěži na dvoumístnou stíhačku s výzbrojí umístěnou ve střelecké věži - byl jí ROC, jenž hrubě zklamal už kvůli nadměrné váze střelecké věže vybavené čtyřmi 7.7mm kulomety.
Letoun létal u námořnictva. Pro námořnictvo dále vyráběla firma střemhlavý bombardér Skua
a level bombardér Botha
- oba vcelku neúspěšné.
V licenci byl vyráběn Swordfish pod jménem Blackfish.
Roku 1949 byla společnost sloučena s General Aircraft Limited a v 50. letech předvedla světu známý letoun Buccaneer.
Značka zanikla roku 1963 při reorganizaci britského leteckého průmyslu.
Nepříliš významný výrobce, jehož kořeny sahají do hluboké minulosti. Původně se jednalo o obyčejné železářství v Norwichi otevřené již roku 1797! Firmičce se během 19. století dařilo a zabývala se kdečím. Mj. konstrukcí a stavbou prefabrikovaných dřevěných domků. Pro Scottovu výpravu k jižnímu polu vyrobila chatky (chudák Scott tam umrzl pokud si dobře pamatuju ).
Za první sv. války se dostali k zakázce na výrobu letadel. Vyrobili asi 500 FE2B a v licenci dělali Camely v počtu 28 za týden. V meziválečném období jejich P.10, celokovový dvojplošník, způsobil senzaci na pařížské Air Show v roce 1919. Poměrně úspěšný byl SIDESTRAND BOMBER,
dvoumotorový střední bombardér zavedený do služby v RAF v roce 1928. Hlavní konstruktér John North navrhl do dalšího letounu OVERSTRAND
nezávisle poháněnou střeleckou věž umístěnou v přídi s jedním kulometem Lewis ráže 7,7.
V roce 1934 se výroba přestěhovala do Wolverhamptonu, kde bylo zaměstnáno až 800 lidí. Známým se stal zejména DEFIANT.
Koncepce vyzbrojení poměrně netypická - pouze střelecká věž za pilotem - se příliš neosvědčila a Defiant byl následně určen k nočnímu stíhání, kde se jakž takž osvědčil, než byl nahrazen Beaufightery a Mosquity. Dožil jako školní, vlečný a hlídkový letoun.
Během války společnost výráběla i pro jiné výrobce, kteří nestíhali plnit dodávky. Kupř. 600 kusů Fairey Barracuda nebo střelecké věže a podíl na výrobě Halifaxů.
Po válce dodali RAF 130 letounů Balliol.
Jednalo se o cvičný letoun vyráběný i v modifikaci Sea se skládacími křídly. Dále pracovali např. na EE Canberra nebo na Vampire od de Havillandu.
Firma fungovala pod svým názvem až do roku 1961, kdy došlo k fůzi s Dowty Group. Dnes je součástí Smiths Group a továrna ve Wolverhamptonu stále funguje.
Původní název British and Colonial Aeroplane Company Ltd. založena již roku 1910 Sirem Gergem Whitem. V tomtéž roce se společnost předvedla s licenčním dvouplošníkem od bratří Voisinů (francouzští letci) jenž se moc neosvědčil.
Větší rozvoj přinesla pochopitelně I. světová válka. Mezi konstruktéry byl na předním místě rumunský Henri Coanda, po němž je pojmenováno letiště v Bukurešti a jenž patřil následně mezi velké inovátory, i díky němu dnes můžeme cestovat letecky vcelku "nehlučně" na dlouhé vzdálenosti. Již v roce 1910 sestrojil funkční prototyp budoucího proudového motoru a osadil jim letoun znamý jako Coanda 1910. Až ve třicátých letech následoval Secondo Campini, jenž v roce 1934 sestrojil funkční proudový letoun Caproni Campini N.1.
Bristol Company za první světové války dodal RFC (Royal Flying Corps) letoun Bristol Scout, jenž se stal jedním ze stěžejních typů anglického letectva.
SCOUT
Od roku 1920 se společnost jmenuje Bristol Aeroplane Company a v meziválečném období dodávala RAF letoun Bristol Bulldog, který byl hojně využíván až do roku 1935.
Bulldog
Těsně před válkou proslula výrobou tehdy velmi moderního torpédového a bombardovacího typu Beaufort,
Beaufort
z nejž později vycházel slavný Beaufighter vyráběný až do roku 1945 v počtu 5900 kusů. Neméně slavný byl i úspěšný bombardér Blenheim, kterého se vyrobilo 6100 kusů.
Po válce společnost založila samostatnou divizi zabývající se výrobou helikoptér a další specializovanou na výrobu automobilů a jejich prototyp Bristol 450 vyhrál ve své kategorii v letech 1954 a 1955 závody v Le Mans.
V roce 1959 se spolu s dalšími třemi společnostmi sloučila v BAC (British Aircraft Corporation) z níž se roku 1977 stal BAE (British Aerospace).
Za zmínku určitě stojí motorářské oddělení Bristol Engine Company, které vyrábělo dokonalé motory pojmenované jmény antické mytologie (Centaurus, Pegasus, Jupiter, Perseus, Hercules). Tuto divizi nakonec koupila firma Rolls-Royce a ta dále rozvíjela původní projekty. Zajímavostí je, že motor Olympus poháněl např. letouny Concorde.
Mimo jiné za války Bristol Company vyráběla i střelecké věže.
Při gůglování jsem narazil na poměrně zajímovou věc, kterou byla úprava velouše MkI. DWI (Directional Wireless Instalation) bylo zařízení na ničení magnetických min kruhového tvaru o průměru 48 stop (asi 14,5 metru) vyrobené z hliníkové slitiny původně napájené na palubě přimontovaným generátorem poháněným automobilovým motorem zn. Ford V8. První letoun výrobního čísla P2518 byl přidělen No. I GRU (General Reconnaissance Unit) a poprvé bojově nasazen 8. ledna 1940.
Následně byly vyrobeny další tři letouny a i s prvním byly do nich místo Fordky instalovány motory DeHavilland Gypsy Six (letecký řadový šestiválec vyráběný od 30. let) pro zvýšení výkonu generátoru a označeny jako DWI MKII
Operace se prováděly ve formaci tří letounů a kupříkladu byla formace letounů nasazena na vyčištění námořní cesty a přístavu při evakuaci nizozemské královské rodiny 10. května 1940.
No.I GRU byla posléze převelena na Blízský Východ a do Afriky a operačně nasazovala letouny v modifikaci DWI nad Suezem a středomořským pobřeží Egypta a Libye. Během dislokace v Africe bylo přestavěno ještě dalších 11 letadel.
Přejít na:
Přihlásit
Ještě nejsi přihlášený ? Klikni zde a registruj se.
Zapoměl jsi heslo? Pro získání nového klini právě zde.
Rychlovka
Musíte být přihlášeni, abyste mohli přidat zprávu.